پرورش سوئیس چارد رنگی {5 نکته پرورش چغندر سوئیسی }


شماره تماس خرید نشا

راهنمای زراعت و پرورش نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم

پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم تصمیم درستی برای باغداران است؛ چرا که این گیاه یکی از گیاهان پرکاربرد است که هم مصرف خوراکی و هم کاربرد دارویی دارد. با مصرف این گیاه می‌توانید برخی از التهاب‌ها را کنترل کنید. کاشت و پرورش این گیاه بسیار آسان است و مراقبت و توجه ویژه‌ای لازم ندارد.

باغداران آن را در گلخانه، زمین باز و حتی آپارتمان پرورش داده‌اند و همیشه از محصول دهی خوب آن راضی بوده‌اند. در این مطلب به نکاتی در خصوص مراحل کاشت سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، رشد این گیاه، خواص و کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

راهنمای زراعت و پرورش نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم

 

ویدیو: پرورش سوئیس چارد رنگی

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

سوئیس چارد رنگی و خونی سالم چیست؟

سوئیس چارد رنگی یا چغندر سوئیسی یک سبزی برگ سبز و دارای برگ‌های بزرگ است و ظاهری شبیه به اسفناج یا شاتوت دارد. تیغه برگ‌های آن ممکن است به رنگ سبز یا قرمز باشد. ساقه‌های برگ معمولاً سفید، زرد روشن یا قرمز هستند.

چغندر یا سوئیس چارد رنگی، مانند سایر سبزیجات برگ سبز، دارای برگ‌های بسیار مغذی است که آن را به یک ماده غذایی محبوب و ارزشمند برای سلامتی تبدیل می‌کند. این گیاه، برای قرن‌ها در آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است و پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم مرسوم بوده است.

مراحل کاشت گیاه سوئیس چارد رنگی و خونی سالم در این مطلب توضیح داده شده است.

سوئیس چارد رنگی و خونی سالم چیست؟

 

 

ظاهر چارد رنگی و خونی سالم

ساقه این گیاه، با رگ برگ‌های به شدت برجسته‌ای که دارد و از ساقه بیرون زده‌اند، شناخته می‌شود. چارد رنگی و خونی سالم همراه با ساقه‌هایی که شبیه شبیه مارچوبه هستند مصرف می‌شود. رنگ رگ‌ها ممکن است سفید یا قرمز باشد. شاتوت با رگه‌های مایل به قرمز عطر محسوس‌تری نسبت به چارد رنگی و خونی سالم دارد.

جوانه‌های این گیاه، در اوایل بهار هم‌زمان با اولین محصولات سبزی سر از خاک در می‌آورند. نکات کاشت نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم  این است که این گیاه در برابر یخ‌بندان مقاوم است، در بهار از همان ریشه رشد می‌کند و بلافاصله قابل برداشت است. پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم امری پرسود است.

چارد رنگی و خونی سالم ریشه‌های سالم و شیرین دارد. مدت زمان لازم برای تولید نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم دو سال است و در سال اول گل سرخ آن چندان سرسبز نیست. اما در مرحله بعد از پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، با انحنای خود شما را شگفت‌‎زده می‌کند.

شماره تماس خرید نشا

برگ‌ها معمولاً بزرگ هستند گاهی حتی تا 30 سانتی متر طول دارند. به شکل قلب هستند و سطح صاف یا خزداری دارند که در لبه‌ها موج‌دار شده است.

چارد رنگی و خونی سالم بسته به نوع، رنگ‌ها و سایه‌های مختلفی دارند مانند سبز تیره یا زمردی، زرد، بنفش، قرمز و صورتی. دمبرگ‌ها آبدار و گوشتی هستند. دارای ارتفاع 25 سانتی متر و ضخامت 5 سانتی متر هستند. کشاورزان اغلب در تابستان زمین‌های خود را با این سبزی تزئین می‌کنند.

با کاشت صحیح و پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، می‌توانید علاوه بر کسب درآمد، باغ زیبایی داشته باشید.

ظاهر چارد رنگی و خونی سالم

 

 

 

کشت چارد رنگی و خونی سالم

روش‌های تولید نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم چندان زیاد نیست. برای این گیاه، دو سال طول می‌کشد تا رشد کند؛ بنابراین فقط یک سال پس از جوانه‌زدن گل می‌دهد و دانه تولید می‌کند. با این حال، فقط زمانی شکوفا می‌شود که حداقل یک ماه در دمای زمستان دوام آورده باشد.

شماره تماس خرید نشا

خواص چارد رنگی و خونی سالم

این سبزی حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است و به ویژه با ویتامین K غنی شده است. این ویتامین در سنتز پروتئین نقش دارد و بر سلامت کلیه و متابولیسم تأثیر می‌گذارد. همین امر سبب می‌شود بسیاری به فکر پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم بیفتند.

چارد رنگی و خونی سالم خون را تصفیه می‌کند و انعقاد آن را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کاهش می‌دهد، تأثیر مفیدی بر سیستم قلبی عروقی دارد، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مصرف آن برای کم خونی و دیابت توصیه می‌شود.

موارد منع مصرف چارد رنگی و خونی سالم

بیماران مبتلا به سنگ کلیه یا کیسه صفرا باید این سبزی را از رژیم غذایی خود حذف کنند؛ زیرا نمک‌های اسید اگزالیک (اگزالات) موجود در آن متبلور شده و باعث انسداد رگ‌های خونی می‌شوند. به دلیل وجود اگزالات، در این سبزی افراد مبتلا به نقرس و آرتریت روماتوئید باید در مصرف چارد رنگی و خونی مراقب باشند.

انواع محبوب چغندر سوئیسی یا چارد رنگی و خونی سالم به دو صورت برگ و ساقه وجود دارد. برگ یا پیازچه با رشد سریع برگ‌ها پس از برش مشخص می‌شود. ساقه‌های آن ظریف و نازک است. چنین سبزی یک ماه و نیم پس از جوانه زدن می‌رسد و قابل برداشت است؛ بنابراین پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، چندان زمان‌بر نیست.

 انواع برگ شاخ‌دار محبوب شامل اسفناج، برگ سبز و زمستانه است. آنها در برابر سرما مقاوم هستند، دارای گل سرسبز اما کوتاه هستند.

موارد منع مصرف چارد رنگی و خونی سالم

 

 

 

رشد و مراقبت از چارد رنگی و خونی سالم

این سبزی بی‌تکلف است و پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم دردسر چندانی به شما نمی‌دهد. با این وجود، اصول کاشت نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم باید رعایت کنید. کاشت چارد رنگی و خونی سالم در زمین باز در سه مرحله انجام می‌شود. این روش به شما امکان می‌دهد از اواسط تابستان تا اولین یخ‌بندان گیاهان سالم را پرورش دهید.

وقفه اول در بهار است. زمان دقیق برداشت بسته به منطقه متفاوت است. در صورت مساعد بودن شرایط، کاشت در زمین باز از اواسط فروردین ماه مجاز است. اگر زمین هنوز یخ زده است، بهتر است تا اردیبهشت صبر کنید و بذرهای خشک بکارید.

مرحله دوم برای پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم تابستان است. برای به دست آوردن برداشت غنی در اوایل زمستان، کاشت بذرهای خیس شده در ماه دی ضروری است.

مرحله سوم اواخر پاییز است. بذرهای خشک در ماه‌های مهر تا آبان کاشته می‌شوند. این محصول بهار سال آینده رشد می‌کند. خاک کاشت چارد رنگی و خونی باید حاصلخیز باشد. برای انجام این کار، به 1 متر مربع فضا نیاز دارید.

بهتر است آن را با 5 کیلوگرم هوموس، نمک، سوپر فسفات، سولفات پتاسیم غنی کنید. همیشه آماده کردن خاک و تقویت آن با کود سبب افزایش راندمان کار پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم می‌شود.

رشد و مراقبت از چارد رنگی و خونی سالم

 

 

 

مراقبت‌های بعد از کاشت چارد رنگی و خونی سالم

چارد رنگی و خونی به آبیاری منظم و مراقبت گهگاهی نیاز دارد. از آنجایی که برگ‌ها و دمبرگ‌ها قادر به جمع‌آوری نیترات هستند، بهتر است از کودهای نیتروژنی تغذیه نشوند. بسیاری از باغداران اعتراف می‌کنند که به هیچ وجه چغندر سوئیسی یا چارد رنگی را تغذیه نمی‌کنند. با این وجود، این گیاه رشد خوبی دارد.

هر یک گیاه تا 1 کیلوگرم در سال محصول می‌دهد. گیاهان کاشته شده در اردیبهشت را می‌توانید پاییز برداشت کنید. آنها به خوبی خشک شده و تا بهار آینده برای کاشت نگهداری می‌شوند. اگر زمستان بسیار سرد و یخ‌بندان است، بهتر است در اواخر پاییز یکی از این گیاهان را با ریشه بکنید، در جعبه قرار دهید و برای کشت به انبار یا گلخانه بفرستید.

پرورش نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، امری زمان‌بر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود نشا این گیاه را به صورت آماده تهیه کنید و کاشت آن را برعهده بگیرید؛ چراکه رشد و مابقی مراحل آن زحمت زیادی ندارد.

شماره تماس خرید نشا

نشا آماده سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، در بازار موجود است؛ ما ممکن است تازه و مرغوب نباشد و محصول خوبی ندهد. بهترین نوع نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، در گلخانه آوین موجود است. کارگران برای پرورش نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم گلخانه‌ای زحمت زیادی کشیده‌اند و آن را با خاک تقویت شده رشد داده‌اند.

پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم با نشا آسان‌تر است. این نشاها تازه هستند، فاقد هرگونه شکستگی بوده و عاری از آفات هستند. به همین دلیل مناسب‌ترین نوع نشا را می‌توانید از این گلخانه تهیه کنید.

مراقبت‌های بعد از کاشت چارد رنگی و خونی سالم

 

 

خاک پرورش نشا چارد رنگی و خونی سالم

 یک باغ‌دار باهوش همیشه در مورد زهکشی خاک چاره‌ای می‌اندیشد. توصیه می‌شود به خاک ماسه اضافه کنید. زمین باید برای کاشت و پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم باد با مواد آلی بارور شود. مناسب است که گیاهان نزدیک به یکدیگر قرار بگیرند و به روش پلکانی آن‌ها را روی زمین بپاشید.

 برای آبیاری باید از آبی استفاده کنید که دمایی نزدیک به دمای اتاق دارد. آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه چارد رنگی شود. هنگام کاشت و پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، دمای گلخانه باید 9-11 درجه باشد؛ اما زمانی که اولین شاخه‌ها ظاهر می‌شوند، باید آن را به 14-18 درجه افزایش دهید و در همین دما نگه‌دارید.

شماره تماس خرید نشا

 

پرورش سوئیس چارد رنگی و سالم در آپارتمان

در ماه‌های زمستان، باید به طور منظم ماهی یکبار گیاهان را با کود تغذیه و تقویت کنید. پس از 20-25 روز، می‌توانید یک محصول سبز و سالم برداشت کنید. از آنجایی که گیاه به مراقبت خاصی نیاز ندارد، در آپارتمان نیز به خوبی رشد می‌کند.

چارد رنگی و خونی سالم در آپارتمان عملکرد تزئینی نیز دارد. بهترین زمان برای کاشت چارد رنگی و خونی سالم در آپارتمان اواسط بهمن ماه است. به خاک آن، مخلوطی از هوموس و ماسه رودخانه اضافه کنید. همچنین باید مراقب زهکشی باشید. نشاها باید در خاک گرم و مرطوب به عمق 2 تا 2.5 سانتی متر کاشته شوند.

آبیاری منظم، با آب سرد و ته نشین شده، هر دو روز یکبار لازم است. در صورت گرم و خشک بودن آپارتمان، یک روز در میان آن را آبیاری کنید. پیشنهاد می‌شود برای بهره‌وری بهتر یک بار در ماه، خاک آن را با تزریق پوسته تخم مرغ یا خاکستر چوب تغذیه کنید.

پرورش سوئیس چارد رنگی و سالم در آپارتمان

 

 

مدل‌های نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم

سوئیس چارد رنگی و خونی سالم انواع چندان زیادی ندارد؛ با این وجود، در گلخانه آوین انواع مختلفی از نشا این گیاه موجود است که می‌توانید برای پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم استفاده کنید. این نشاها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در وزن‌های ده گرمی و بیست گرمی آماده فروش می‌باشند.

مشاوره پرورش نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم

پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، امری دشوار نیست و مراقبت خاصی نیز نیاز ندارد. اما این به آن معنی نمی‌باشد که بدون مطالعه و آگاهی از نکات رشد و کاشت آن می‌توانید محصول خوبی برداشت کنید. نکات زیادی وجود دارند که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

زمان مناسب برای کاشت و پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، خاک مناسب و محیط مناسب تنها برخی از این نکات هستند. جهت آگاهی از این نکات می‌توانید از باغداران با تجربه یا نیروهای گلخانه آوین مشاوره دریافت کنید.

مشاوره پرورش نشا سوئیس چارد رنگی و خونی سالم

 

 

سخن پایانی

سوئیس چارد رنگی و خونی سالم، گیاهی با خواص فراوان و کاربردهای زیاد است. این گیاه مراقبت چندانی لازم ندارد و سه بار در سال می‌توانید آن را بکارید و برداشت کنید. در این مقاله ما به نکات ارزشمند دیگری نیز در خصوص پرورش سوئیس چارد رنگی و خونی سالم اشاره کرده‌ایم.

همچنین شما را در تهیه نشا آماده و مرغوب سوئیس چارد رنگی و خونی سالم نیز راهنمایی کرده‌ایم. مطالعه این مقاله قبل از اقدام به کاشت این گیاه، خالی از لطف نخواهد بود.

سخن پایانی

 

 

شماره تماس خرید نشا

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

 

سایر مقالات:

مشخصات انواع نشا کاهو
پرورش نشا بادمجان
پرورش نشا بامیه
مشخصات نشا کاهو اوکلیف
مشخصات نشا کاهو باتاویا

شماره تماس خرید نشا

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *