پرورش نشا کلم پیچ { 0 تا 100 پرورش: کاشت، آبیاری، کود و سم }

پرورش نشا کلم پیچ

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

راهنمای زراعت و پرورش نشا کلم پیچ در گلخانه

پرورش نشا کلم پیچ، امر دشواری نیست و برای افراد مبتدی نیز قابل انجام خواهد بود. کلم پیچ گیاهی شبیه سایر کلم‌ها است؛ بنابراین این گیاه از خانواده کلم‌هایی مانند کلم بروکلی یا گل کلم است. پرورش این گیاه حتی در باغچه منزل شما امکان‌پذیر بوده و به روشی ساده انجام می‌شود.

کلم‌پیچ خواص تغذیه‌ای متعددی داشته و برخی افراد از این کلم به عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده یاد می‌کنند. اگر هنوز از خواص کلم‌پیچ بی اطلاع هستید یا روش کاشت  و پرورش نشا کلم پیچ را نمی‌دانید، ما در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه کلم پیچ را در باغچه خود پرورش دهید تا بتوانید از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوید.

راهنمای زراعت و پرورش نشا کلم پیچ در گلخانه

 

 

مراحل کاشت نشا کلم‌ پیچ

اکثر تولیدکنندگان کلم، بذر این گیاه را در یک محیط داخلی محافظت شده می‌کارند. دوره کاشت در داخل گلخانه از 18 تا 38 روز متغیر است؛ سپس نهال‌های جوان را در یک زمین حاصلخیز و بدون علف‌های هرز پیوند می‌زنند. این کشاورزان نهال‌ها را در ردیف‌هایی قرار می‌دهند تا بوته‌ها فاصله و هوادهی مناسبی داشته باشند.

 در بیشتر موارد آبیاری به صورت قطره‌ای است و کوددهی از طریق کودهای محلول در آب تزریقی به سیستم آبیاری اعمال می‌شود. در اکثر گونه‌های کلم‌پیچ، جوانه‌ها 75 تا 88 روز پس از نشاء آماده برداشت هستند. برداشت کلم‌ پیچ می‌تواند به صورت دستی یا مکانیکی انجام شود.

شماره تماس مشاوره گلخانه

نکات کاشت گیاه کلم‌ پیچ

در خصوص کاشت و پرورش نشا کلم پیچ باید نکات خاصی را رعایت کنید. در ادامه این مطلب نکات کاشت نشا کلم‌پیچ آورده شده‌اند:

آب و هوا

کلم‌پیچ محصولی برای پاییز و زمستان است که آب و هوای معتدل و سرد را با دمای مطلوب برای کشت بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد ترجیح می‌دهد. چیزی که کلم پیچ دوست ندارد گرما و خشکسالی است.

اگر می‌خواهید  آن را در اواسط تابستان بکارید، بهتر است در مناطق سایه‌دار و رو به شمال قرار باشد؛ زیرا این گیاه نور را دوست دارد؛ اما علاقه چندانی به دمای بالا ندارد. اگر در مناطق معتدل یا سرد زندگی می‌کنید، مطمئن باشید کلم پیچ شما به خوبی رشد می‌کند.

خاک و مواد مغذی 

کلم پیچ، مانند سایر گیاهان، نیازمند نیتروژن بسیار است؛ بنابراین، باید هر یا دو ماه یک بار در طول کشت، از کمپوست استفاده کنید تا مواد مغذی کافی که برای ادامه رشد مناسب این گیاه لازم است به آن برسد. در غیر این صورت، کلم‌پیچ شما با وجود گذشت زمان بسیار،  رشد چندانی نمی‌کند.

آبیاری

حفظ رطوبت بستر یا خاک بسیار مهم است. آبیاری به خصوص در ابتدای کشت تا زمانی که دمای روز کاهش پیدا کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورت آبیاری مناسب و به موقع، نشا کلم‌پیچ، امر دشواری نخواهد بود.

نکات کاشت گیاه کلم‌ پیچ

 

 

 مشخصات گیاه و نشاء کلم‌ پیچ

کلم پیچ، گیاهی به ارتفاع حدود 40 سانتی‌متر است که با برگ‌های سبز مجعد آن شناخته می‌شود. این برگ‌ها به صورت سر یا کلم تشکیل نمی‌شوند، بلکه در اطراف تنه مرکزی رشد می‌کنند و برگ به برگ برداشت می‌شوند.

کلم‌پیچ محصولی مناسب برای مناطق سردسیر و معتدل است و در برابر یخ‌بندان و سرمازدگی زمستانه مقاوم است.

 انواع مختلفی از کلم پیچ وجود دارد؛ با این وجود، همه آنها در روش کاشت و کشت مشترک هستند. پرورش نشا کلم پیچ برای به عمل آوردن خود گیاه ضروری است. اگر می‌خواهید  آن را در گلدان پرورش دهید، نوع فشرده‌تری از کلم پیچ وجود دارد که برای رشد در گلدان‌هایی با تنها حدود 25 لیتر ایده‌آل هستند.

 کلم‌پیچ سبز کوتوله برای رشد در گلدان بسیار مناسب است. این نوع کوچک است و قد کوتاهی نیز دارد. به نحوی که کاشت و پرورش دادن آن در گلدان امکان‌پذیر است.

مانند بقیه کلم‌ها، کاشت کلم پیچ نیز در بستر باغچه‌ها با نشا انجام می‌شود. در گلخانه پرورش نشا کلم پیچ انجام می‌شود. با خرید این نشاها و مطالعه نکات اصلی و روش‌های تولید نشا کلم‌ پیچ، کار خود را شروع کنید. کاشت و تولید نشا کلم ‌پیچ و سایر کلم‌ها باید در طول بهار و تابستان انجام شود.

 پس از کاشت نشاها، مشاهده خواهید کرد که چگونه کلم پیچ تقریباً 7 روز پس از کاشت شروع به جوانه زدن می‌کند. اگر این گیاه را به صورت پلکانی کاشت کنید، برای مدت طولانی‌تری از برگ‌های تازه کلم پیچ در زمستان استفاده خواهید کرد.

 مشخصات گیاه و نشاء کلم‌ پیچ

 

 

 نحوه برداشت کلم پیچ

برگ‌های کلم پیچ در امتداد تنه اصلی بدون تشکیل کلم رشد می‌کنند؛ بنابراین، روش جمع‌آوری آن برگ به برگ است. به این صورت که از برگ‌های پایینی به سمت بالا آن را می‌چینند. همیشه چند برگ در قسمت بالایی تنه باقی می‌ماند تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد و برگ‌های جدیدی را تولید کند.

سال اول کشت برگ‌ها را جمع کنید و در سال دوم گل و دانه‌های کلم‌پیچ می‌ریزد. شما می‌توانید اولین برگ‌ها را تقریباً 4 ماه پس از کاشت برداشت کنید. توصیه شد این گیاه را به صورت پلکانی بکارید؛ زیرا اگر چندین گیاه کلم پیچ را به صورت پلکانی کاشته باشید، برداشت تا چندین ماه ادامه خواهد داشت.

آخرین پیشنهاد این است که برگ‌های کلم پیچ را در زمستان برداشت ‌کنید؛ زیرا پس از اینکه گیاهان اولین یخ‌بندان هوا را پشت سر گذاشتند، برگ‌ها شیرین‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌شوند. به این صورت، برای مصرف خام در سالادها مناسب‌تر خواهند بود.

نکات مهم رشد کلم‌پیچ در باغچه

برای کاشت و پرورش موفقیت‌آمیز نشا کلم‌پیچ باید اصول کاشت نشا کلم ‌پیچ را رعایت کنید. به این منظور، به نکات زیر دقت کنید:

  • برای کاشت کلم‌پیچ، می‌توانید آنها را در فضایی قرار دهید که قبلاً محصولی وجود داشته است و از نظر مواد مغذی زیاد مورد نیاز نبوده است؛ زیرا آنها نیتروژن را برای خاک یا محیط رشد فراهم کرده‌اند و آن مکان را برای پرورش نشا کلم‌ پیچ با کیفیت آماده کرده‌اند.
  • توصیه می‌شود بسترها را در طول بهار و تابستان به صورت پلکانی درست کنید. دلیل این امر را در پاراگراف‌های پیشین توضیح داده‌ایم.
  • پاییز و زمستان برای برداشت کلم‌پیچ زمان مناسب‌تری هستند. به این ترتیب، زمانی که آخرین برگ‌ها را جمع‌آوری می‌کنید، تقریباً زمان درست کردن نهال کلم برای فصل بعد نیز فرا رسیده است.

نکات مهم رشد کلم‌پیچ در باغچه

 

خاک پرورش نشا کلم پیچ

توصیه اول برای شما این است که جهت پرورش نشا کلم‌ پیچ، خاک باغچه خود را با کمپوست غنی از نیتروژن آماده کنید. اگر خاک خود را آزمایش نکردید، چند اینچ کمپوست با آن مخلوط کنید. خاک باید به خوبی زهکشی شده و همچنین برای برگ‌های جوان غنی و آماده شود.

کشت این سبزی زمستانی نیاز به مراقبت زیادی ندارد و بسیار ساده است. این گیاه دارای مواد مغذی بسیار بالایی است، بنابراین نیاز به استفاده از کود دارد. خاکی که کلم‌پیچ را در آن رشد می‌دهید باید کمی رسی و مرطوب و دارای PH خنثی یا کمی اسیدی باشد.

فراهم کردن این شرایط سبب می‌شود محصول باکیفیت‌تری به دست بیاورید. همچنین، به این مورد نیز دقت کنید که کلم پیچ در مکان‌های آفتابی یا نیمه سایه بهترین عملکرد و رشد را دارد. در مورد دما، نیاز نیست به نکته خاصی توجه کنید یا دمای مشخصی را در نظر بگیرید.

 توصیه می‌شود خاک را با مالچ برای گوجه فرنگی و سبزیجات بارور کنید. این مالچ به دست آوردن یک خاک نرم را برای پرورش نشا کلم پیچ با کیفیت آماده می‌کند و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را برای شروع رشد فراهم می‌کند.

 پس از کاشت، کلم پیچ خود را به وفور آبیاری کنید و به طور منظم علف‌های هرز را حذف کنید تا مطمئن شوید که نور طبیعی و کافی برای رشد کلم‌پیچ به گیاه می‌رسد و گیاه به قدر کافی آب و مواد مغذی از خاک دریافت می‌کند.

خاک پرورش نشا کلم پیچ
پرورش نشا کلم پیچ

 

 

مدل‌های نشا کلم‌ پیچ

مدل‌های نشا کلم‌پیچ انواع مختلفی دارند که با کاشت هر نوع از این نشاها، کلم‌پیچ متفاوتی به دست خواهید آورد. کلم‌پیچ‌ها انواع مختلفی دارند که کلم پیچ ساده، کلم قرمز و کلم بنفش  معمولاً جزو شناخته‌شده‌ترین مدل‌ها هستند. آنها در واقع انواع مختلفی از کلم پیچ هستند.

کلم ‌پیچ ساده

کلم پیچ ساده یک سبزی با برگ سبز تیره است که  مملو از مواد مغذی است. کلم پیچ سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این گیاه یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین سبزیجاتی است که می توانید بخورید و طعمی آبدار و نسبتاً شیرین دارد.

کلم‌ پیچ قرمز

این نوع کلم‌پیچ، دارای رنگ بنفش بسیار زیبایی است و بیشتر برای تزئین سالاد یا تهیه ترشی از آن استفاده می‌کنند. کلم‌پیچ قرمز دارای مقدار زیادی فیبر است و کالری و کربوهیدرات بسیار کمی دارد. 92 درصد آن از آب تشکیل شده است. همچنین مانند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند عفونت‌های میکروبی را کاهش دهد.

مدل‌های نشا کلم‌ پیچ
پرورش نشا کلم پیچ

 

 

پرورش نشا کلم‌ پیچ گلخانه‌ای

در گلخانه، تحت شرایط مناسب و با رعایت نکات و اصول تخصصی اقدام به پرورش نشا کلم‌پیچ می‌کنند. پرورش نشا کلم پیچ گلخانه‌ای، امری آسان است؛ اما نیازمند شرایط خاص و دانش تخصصی است.

کارگران گلخانه آوین، با رعایت این شرایط اقدام به پرورش نشا کلم‌ پیچ گلخانه‌ای کرده‌اند. این نشاها از انواع مرغوب هستند و عاری از هرگونه آفات هستند. نشا آماده کلم ‌پیچ نیز در این گلخانه موجود است تا در صورت تمایل، اقدام به خرید و کاشت آن کنید. این نشاها در وزن‌های مختلف و با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسند.

مشاوره پرورش نشا کلم پیچ

کشاورزان و سایر افراد مبتدی که قصد کاشت و پرورش کلم ‌پیچ سالم دارند می‌توانند از مشاوره پرورش نشا کلم‌ پیچ گلخانه نیز استفاده کنند. سؤالات خود را بپرسند و نکات لازم را فرا بگیرند. طی جلسه مشاوره، نکاتی که لازم دارید را فرا می‌گیرید و در آخر نیز می‌توانید سؤالات خود را مطرح کنید.

در صورتی که قبل از کاشت و یا هر اقدام دیگر، با متخصصان مشورت کنید، آسیب‌های احتمالی را خواهید شناخت، محصول با کیفیتی خواهید داشت و ضرری به کلم‌پیچ خود وارد نخواهید کرد. ناآگاهی در بسیاری از موارد سبب هدر رفتن محصول شما خواهد شد.

مشاوره پرورش نشا کلم پیچ
پرورش نشا کلم پیچ

 

 

پرورش نشا کلم پیچ با کیفیت

پرورش نشا کلم پیچ با کیفیت را در گلخانه می‌توان عملی کرد. هر باغبانی می‌تواند به راحتی نهال‌هایی با هر مقدار نیاز را در گلخانه پرورش دهد. به این منظور باید به مواردی مانند آماده‌سازی خاک گلخانه، زمان و نحوه کاشت نشاها، مراقبت اصولی از بوته‌ها، پیوند و زمان مناسب برای برداشت دقت کنید.

 در صورت رعایت این نکات، پرورش نشا کلم پیچ سالم و با کیفیت چندان دور از ذهن نخواهد بود و مزد زحمات خود را خواهید گرفت.

پرورش نشا کلم پیچ با کیفیت
پرورش نشا کلم پیچ

 

 

سخن پایانی

کلم‌پیچ یکی از سبزیجات مختلف است و انواع مختلفی دارد. کاشت آن نیز آسان است. برای این کار به نشا کلم‌پیچ نیاز دارید که می‌توانید به آسانی آن را از گلخانه‌ها تهیه کنید. در این مقاله، به نکات ارزشمندی در خصوص نحوه کاشت، مراقبت و برداشت و همچنین پرورش نشا کلم پیچ اشاره شده است.

علاوه بر این موارد، در مورد نشاء کلم پیچ سالم و با کیفیت نیز نکاتی وجود دارد تا در صورت خرید، بتوانید انواع با کیفیت و مرغوب آن را تشخیص دهید.

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

پرورش نشا کرفس
بیماری های کاهو
بیماری های توت فرنگی
بیماری های گل کلم
مشخصات نشا کاهو سالادی

شماره تماس مشاوره گلخانه

1 نظر دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *