پرورش نشا کلم کیل سبز { 0 تا 100 پرورش: کاشت، آبیاری، کود و سم }


شماره تماس مشاوره گلخانه

 

راهنمای زراعت و پرورش نشا کلم کیل سبز در گلخانه

پرورش نشا کلم کیل سبز را می‌توان در اوایل بهار در سینی‌های نهال حاوی کمپوست و دانه‌های مرطوب یا در فضای باز در مناطق معتدل برای محصولات تابستانی انجام داد. نشا یکی از مهم‌ترین انواع روش‌های نوین کشاورزی است که از توجیه اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است.

استفاده از نشا می‌تواند زندگی بسیاری از گیاهان را تغییر دهد که نوعی مزیت محسوب می‌شود و کشاورزی شما را بهتر از روش‌های مرسوم می‌کند. در این مقاله پرورش نشا و مراحل کشت گیاه کلم کیل سبز را بررسی می‌کنیم.

راهنمای زراعت و پرورش نشا کلم کیل سبز در گلخانه

 

 

آموزش کاشت نشا کلم کیل سبز

کشاورزانی که می‌خواهند پرورش نشا کلم کیل سبز را انجام دهند می‌توانند بذر یا نهال کلم سبز بخرند. البته زمانی که نهال کلم سبز را به صورت عمده به صورت آنلاین یا مجازی خریداری می‌کنید، هزینه نهال برای آن‌ها ارزان‌تر است. البته هنگام خرید نشا کلم سبز به صورت آنلاین یا حضوری، بازدید از یک گلخانه معتبر مانند گلخانه آوین بسیار مهم است.

اما اگر نهال کلم کیل سبز تهیه نکنند می‌توانند از بذر آن، این گیاه معطر و خوش طعم را کشت کنند. شکی نیست که قیمت نشا کلم کیل سبز کمی بالاتر از بذر آن خواهد بود. همچنین در تهیه بذر به جای نهال کلم سبز باید مراحلی را برای تولید آن طی کند. اما مراحل کاشت نشا کلم کیل سبز عبارت‌اند از:

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

  • برای پرورش نشا کلم کیل سبز بایستی بذرهای نشا آن را یک شب در آب خیس کنید. درواقع استفاده از بهترین روش‌های تولید نشا کلم کیل سبز به جوانه زدن و رشد سریع بذر کلم کیل کمک می‌کند.
  • حال برای آماده‌سازی زمین برای کاشت ابتدا دو ماده کود و پیت ماس را با هم ترکیب کرده و بعد آن را با خاک ترکیب کنید.
  • خاک را به خوبی و با احتیاط آبیاری کنید تا کاملاً مرطوب شود.
  • بذرهای کلم کیل سبز را در عمق 1 سانتی متری زیر سطح زمین بکارید، سپس دوباره اسپری کنید تا خاک مرطوب شود. اگر عمیق‌تر از آن قرار گیرد، بذرها به اصطلاح خفه می‌شوند و در نتیجه رشد نمی‌کنند.
  • کشاورزان پس از مرحله کشت بذرها می‌توانند سطح زمین زیر کشت بذر کلم کیل سبز را با پلاستیک شفاف و تمیز بپوشانند. این کار امکان رشد سریع جوانه‌های کلم کیل سبز و حفظ رطوبت خاک را فراهم می‌کند.

البته محل کاشت و پرورش نشا کلم کیل سبز باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد؛ بنابراین دمای این منطقه روشن باید حدود 25 درجه سانتیگراد باشد. معمولاً بذر این گیاه بعد از 4 تا 7 روز رشد می‌کند حالا که بذرها به نهال کلم کیل سبز تبدیل شده‌اند، آن‌ها باید در محیطی باشند که بین 6 تا 8 ساعت نور در روز داشته باشند.

شکی نیست که اگر این کار انجام شود نهال کلم کیل سبز سریع‌تر رشد می‌کند و در نتیجه می‌توان محصول بهتری از نهال به دست آورد. برای رشد بذرها و نهال‌های کلم سبز خاک باید همیشه مرطوب باشد.

در این زمان، نشاهای کلم کیل رشد کرده و حدود 15 سانتی متر قد دارند و کشاورزان می‌توانند این گیاه سبز را به زمین اصلی انتقال دهند. همچنین در صورت تمایل می‌توان آن‌ها را برای رشد در گلدان قرار داد؛ بنابراین خریداران در هنگام خرید اینترنتی یا حضوری نهال کلم سبز ارتفاع 15 سانتی متر را در نظر بگیرند.

آموزش کاشت نشا کلم کیل سبز

 

 

در کاشت و پرورش نشا کلم کیل سبز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کشاورزان پس از خرید و پرورش این نوع نشا کلم مراقبت‌های لازم را برای به دست آوردن محصول با کیفیت انجام می دهند. اما در هنگام پرورش و نگهداری کلم کیل سبز باید اصول کاشت نشا کلم کیل سبز را رعایت کنند. هر یک از نکات کاشت نشا کلم کیل سبز نقش مهمی در حفظ بذر و رشد آن دارند. اما شرایط و نکات اساسی برای حفظ و پرورش نشا کلم کیل سبز شامل موارد زیر است:

استفاده از کود شیمیایی

در طول فصل رشد و تولید نشا کلم کیل سبز باید از کودهای شیمیایی استفاده شود. این بازه زمانی حدود 6 تا 8 هفته است و کود به استحکام برگ‌های کلم کیل می‌افزاید. همچنین تأثیر بسزایی در سلامت و شیرینی کلم سبز دارد.

دما

20 تا 24 درجه سانتیگراد دمای مطلوب در زمان کاشت و جوانه زنی بذر کلم کیل سبز است. اما در زمان رشد و پرورش نشا کلم کیل سبز دمای محیط باید بین 13 تا 24 درجه سانتیگراد باشد.

در کاشت و پرورش نشا کلم کیل سبز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

 

آبیاری

یکی از مهم‌ترین موارد مهم کاشت و پرورش نشا کلم کیل سبز آبیاری مناسب و منظم است. البته آبیاری مناسب و منظم به معنای مرطوب نگه داشتن خاک است. همچنین در نظر داشته باشید که آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به مرگ گیاه کلم کیل سبز شود.

خاک

کشاورزانی که می‌خواهند نشا کلم سبز را بکارند باید از حاصلخیز و مرطوب بودن خاک پرورش نشا کلم کیل سبز اطمینان حاصل کنند. همچنین PH خاکی که کلم کیل سبز در آن کشت می‌شود باید بین 6 تا 7.5 باشد تا کشاورزان بتوانند محصولات با کیفیتی به دست آورند.

پرورش نشا کلم کیل سبز گلخانه ای

کیل گیاهی با مقاومت بالا در برابر تنش است و برخی از آن‌ها می‌توانند تا دمای 15- درجه سانتیگراد را تحمل کنند. برخی از مدل‌های نشا کلم کیل سبز می‌توانند دمای بالای تابستان را تحمل کنند. آن‌ها می‌توانند در خاک فقیرتر نسبت به سایر کلم‌ها رشد کنند، اما در آفتاب کامل به خوبی رشد می‌کنند. خاک‌های زهکشی شده حاوی مقدار مناسب نیتروژن هستند.

نیتروژن بیش از حد می‌تواند باعث نرم شدن گیاهان شود و گیاهان را مستعد پوسیدگی کند. علاوه بر این، آهک باید به خاک اسیدی اعمال شود. ساخت بستر برای پرورش نشا کلم کیل سبز گلخانه‌ای با خاک مرطوب انجام می‌شود، هر گونه علف‌های هرز از بین می‌رود و سپس خاک فشرده می‌شود، اما این به معنای فشرده‌سازی خاک نیست.

در فصل بهار به محصولات زمستانه کود نیتروژن یا کود گرانوله داده و 60 گرم در متر مربع برای رشد شاخه‌های جانبی بدهید و سپس گام بعدی حذف علف‌های هرز است. آبیاری باید کاملاً قبل از خشکی هوا انجام شود و از یک لایه ارگانیک 5 سانتی متری به عنوان مالچ استفاده کنید.

در مورد گیاهان پابلند باید خاک اطراف آن‌ها را بلند و محکم کرد تا از اثرات باد جلوگیری شود. برگ‌های کلم کیل برای کاشت نخود، سیب زمینی زودرس یا سایر محصولات اولیه مناسب است و با دیگر چلیپاییان‌ها ترکیب می‌شود.

پرورش نشا کلم کیل سبز گلخانه ای

 

 

مشخصات نشاء کلم کیل سبز

نام علمی کلم کیل سبز Bracica oleracea است. ناگفته نماند که امکان پرورش نشا کلم کیل سبز در محیط‌های سرد نیز وجود دارد. زیرا این گیاه در برابر سرما بسیار مقاوم است. البته این کلم در گروه کلم بروکلی قرار دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های نشا کلم سبز وجود برگ‌های ضخیم، پهن، پیچ خورده و سبز تیره است. این برگ‌ها در انتهای کلم سبز تا می‌شوند.

بنابراین با توجه به شباهت‌هایی که بین نهال کلم بروکلی و کلم سبز وجود دارد، کشاورزان می‌توانند از شرایط پرورش، نگهداری و یا کاشت کلم بروکلی استفاده کنند. البته نشا کلم کیل سبز را می‌توان در باغ‌ها، گلدان‌ها و زمین‌های کشاورزی با طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی کشت کرد.

کشاورزان باید به خاطر داشته باشند که در دمای بالای 27 درجه سانتیگراد و زیر صفر 7 درجه سانتیگراد پرورش نشا کلم کیل سبز باکیفیت قابل تولید است.

بنابراین توجه داشته باشید که این گیاه در برابر سرما بسیار مقاوم است. معمولاً بذرهای آن برای تولید و پرورش نشا کلم کیل سبز به مدت 8 تا 10 هفته یا به عبارتی در اواسط تابستان یا اوایل بهار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین برای اینکه مراحل پرورش کلم کیل سبز سالم به خوبی پیش برود، نشاها را در فاصله 50 سانتی متری و دو ردیف کلم سبز در فاصله 80 سانتی متری در زمین قرار می‌گیرند.

از این رو با توجه به خواص بی‌نظیر این گیاه برای کاهش وزن به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها، قطعاً بسیاری از افراد آن را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. همچنین، به دلیل علاقه برخی از زنان در گلدان‌ها یا باغ‌ها رشد می‌کنند تا آن‌ها از کلم کیل سبز تازه برای کاهش وزن بهره‌مند شوند.

مشخصات نشاء کلم کیل سبز

 

 

خرید اینترنتی نشا کلم کیل سبز

در صورت تمایل به خرید اینترنتی بهترین نوع نشا کلم کیل سبز می‌توانید به سایت گلخانه آوین مراجعه نمایید. این سایت دارای تنوع گسترده‌ای در زمینه بذر و نهال گیاهی می‌باشد و با خرید عمده نشا آماده کلم کیل سبز البته با قیمتی کاملاً مناسب هزینه پرداخت خواهید کرد.

کلام آخر

در حال حاضر کشاورزان می‌توانند از بذر و نشا برای تولید محصولات کشاورزی مانند کلم کیل سبز کمک بگیرند. شکی نیست که نشا کلم کیل سبز باکیفیت و طبیعی محصولات با کیفیتی تولید خواهد کرد. البته قبل از خرید و پرورش نشا کلم کیل سبز باید شرایط را برای پرورش این گیاه فراهم کنید.

یکی از شرایط اساسی برای پرورش نشا کلم کیل سبز، خاک حاصلخیز و مرطوب است. اگر این شرایط همراه با آبیاری منظم و مراقبت از نهال‌ها وجود داشته باشد، کشاورز برداشت خوبی خواهد داشت. در نتیجه کشاورزان با فروش این محصولات درآمد خوبی کسب خواهند کرد.

همچنین جهت مشاوره پرورش نشا کلم کیل سبز می­توانید از متخصصان گلخانه آوین جهت تولید محصولات باکیفیت کمک بگیرید.

خرید اینترنتی نشا کلم کیل سبز

 

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

مشخصات نشا کاهو باتاویا
پرورش سوئیس چارد رنگی
پرورش نشا توت فرنگی
پیوند نشا کاهو
پرورش نشا سورل قرمز
پرورش نشا هندوانه

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *